Pet bitnih stavki koje mora da sadrži svaki biznis plan

Jedan od prvih koraka pokretanja sopstvenog biznisa, jeste i izrada biznis plana. To je jedan od najvažnijih, ako ne i prvi među najvažnijim stavkama pokretanja svakog posla. Imati plan je osnova i odlika odgovornih ljudi u ovom trenutku, a kasnije i uspešnih preduzetnika.

Zato i nije tako jednostavno izraditi biznis plan. Međutim, kada jednom uradite savršen biznis plan, znaćete da ste na pravom putu, odnosno na putu ostvarenja neki poslovnih želja koje imate već druže vreme.

Imajte u vidu da se pre izrade biznis plana morate fokusirati na istraživanje. Pod istraživanjem se podrazumeva provera svih onih stvari koje su u vezi sa vašom početnom idejom i svih detalja koji mogu uticati na vaše poslovanje. Bez sledećih bitnih stavki, vaš biznis plan neće biti potpun:

1. Rezime biznis plana

Potencijalni investitori će možda želeti površno da pogledaju vaš biznis plan, a vi treba da im omogućite tu opciju. Ovo bi trebalo da bude pozicionirana kao prva, ali ćete je vi naravno prilikom izrade biznis plana uraditi kao poslednju.

Treba na najjednostavniji mogući način predstaviti svoju ideju, vaše ciljeve i način funkcionisanja. Zatim trebalo bi da označite sa koliko ljudi planirate da sarađujete, ali i koliko ćete ukupno imati zaposlenih. Ovde obratite pažnju na to da treba da imate u vidu period od oko tri godine. Najvažnije je naravno suma novca koju planirate da uložite. A treba da imate u vidu i knjigovodstvene usluge koje će vam sigurno biti potrebne. Više o tome pogledajte na sajtu SVM.

2. Deo o vama – predstavljanje

Vrlo je važno da se zna ko stoji iza biznis plana. Pokušajte sebe da predstavite na što bolji način, bez preterivanja, ali i bez mnogo detalja. Pre svega navedite šta ste završili, kakva su vaša iskustva, čime ste se do sada bavili, zašto želite da pokrenete sopstveni biznis, koji je cilj vašeg biznisa, koliko planirate da uložite, šta očekujete u bliskoj budućnosti. Ovom delu posvetite do nekoliko strana (oko pet).

3. Predstavljanje ideje, proizvoda, usluga

Iako je svaki deo izrade biznis plana jednako bitan, ovom delu bi trebalo dobro da se posvetite. Ovo je srž vaše želje, srž biznis plana, ono što vas motiviše i ono što vam može pomoći da dobijete početna sredstva, a nakon toga i da možda ostvarite neke svoje snove. Morate imati viziju i misiju.

Ukoliko niste sigurni kako bi trebalo da izgledaju ovi delovi, onda bi bilo dobro da konsultujete nekog stručnjaka. Nakon toga trebalo bi da konkretizujete vašu ideju i da napišete o čemu se tačno radi, odnosno koji proizvod je u pitanju ili usluga. Treba da razmišljate i o predstaljanju vaše ideje ili proizvoda na internetu. U današnje vreme se to radi kroz sajt. Gotovo da nema firme koja nema svoj web sajt. Tako da je izrada web sajta nešto što obavezno treba da uđe u planiranje vašeg poslovanja.

4. Istraživanje

Biznis plan mora sadržati i deo u kojem ćete predstaviti vaše istraživanje, koje se podrazumeva da ste prethodno uradili. Naime, trebalo bi tačno da znate gde bi se vaši proizvodi ili usluge mogli naći na tržištu i kako bi se oni kotirali.

Naravno morate i označiti kome su namenjeni vaši proizvodi, odnosno usluge. Sa druge strane morate imati u vidu i konkurenciju i o njima napisati sve ono što je relevantno i što bi moglo da utiče na vašu ideju.

5. Organizacija firme

I pre nego što osnujete firmu, pokrenete biznis morate znati ko će biti uz vas. To znači da bi trebalo da znate ko će obavljati koji deo posla. Da li ćete vi biti glavni odgovorni ili ćete to delegirati nekom drugom i kako ćete podeliti posao.

Biznis plan bi trebalo da sadrži i mnoge druge stavke, poput dela u kojem detaljnije govorite o finansijama, zatim tehnički deo – o samoj registraciji firme, zatim i o tome kakve rizike i izazove predviđate.

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *