Uloga i značaj rashladne tečnosti

Vozači masovno umeju da zaborave da neke komponente automobila ne rade same od sebe i da je i njima potrebna provera ili promena s vremena na vreme. Kao što se redovno setimo da sipamo gorivo, promenimo ulje za motor ili kočnice, isto tako bi trebalo da imamo naviku da proveravamo i dosipamo rashladnu tečnost.

Menjanje rashladne tečnosti je neophodno jer se njene hemikalije razgrađuju i vremenom postaju manje efikasne. Ovo može dovesti do stvaranja rđe i mulja, što može oštetiti rashladni sistem. Ako se sistem za hlađenje ošteti, postoji rizik pregrevanja motora – što je mnogo skuplja greška nego što bi bilo plaćanje dolivanja ili promene rashladne tečnosti. Rashladna tečnost sastoji se od destilovane vode i antifriza., tj. etilen glikola.

Obična voda bi vremenom stvorila kamenac u rashladnom sistemu koji bi začepio odvode i pruzokovao slabljenje ili čak onemogućavanje protoka rashladne tečnosti kroz rashladni sistem. Zbog toga se koristi destilovana voda. Antifriz predstavlja bezbojnu, bezmirisnu, toksičnu tečnost čijim dodavanjem u vodu njena tačka ključanja se povećava, dok se tačka mržnjenja smanjuje. Dakle, tokom leti voda u rashladnom sistemu bi večito bila na temperaturi oko 100 stepeni, što bi dovelo do njenog ključanja. Mešanjem sa antifrizom ta tačka ključanja se pomera na barem 107 stepeni. Voda se ledi na 0 stepeni. Dodavanjem antifriza njena tačka smrzavanja pomera se na oko -35 stepeni.  Iz tog razloga je rashladna tečnost izuzetne važnosti tokom čitave godine.

Naravno, koja će tačno tačka ključanja ili mržnjenja rashladne tečnosti biti zavisi od odnosa antifriza i vode u istoj. Preporučuje se odnos destilovane vode i antifriza 40:60 ili 50:50. Ukoliko kupujete polovan automobil poželjno je da pitate automehaničara za mišljenje koji tip rashladne tečnosti odgovara tom modelu. Vrlo je moguće da ćete morati da isperete ceo rashladni sistem kako bi sipali drugu rashladnu tečnost. Postoje tri glavne vrste rashladne tečnosti koje auto kompanije koriste: tehnologija neorganskih aditiva (IAT), tehnologija organske kiseline (OAT) i tehnologija hibridne organske kiseline (HOAT).

Obično stariji automobili koriste IAT. Treba ga menjati svake dve godine, čineći ga mnogo inferiornijim od novijih formula. Jedna od tih novijih formula je OAT. Vozila kompanije General Motors koriste ovu formulu i obično im je potrebna promena nakon pet godina. Konačno, HOAT je derivacija OAT-a koja zahteva isti interval izmene ako nije drugačije određeno. Kada kupujete antifriz nudi vam se koncentrovan ili već rastvoren. Ukoliko ste kupili koncentrovan, veoma je važno da prvo napravite smešu sa vodom, a tek onda da sipate rashladnu tečnost u rashladni sistem. Dakle, ne biste smeli da sipate direktno desilovanu vodu pa antifriz, ili obrnuto, u rashladni sistem, već isključivo samo kao smešu.

Vaša nemarnost o stanju I količini rashladne tečnosti može dovesti do mnogo većih troškova i štete, kao što je na primer kvar motora i potreba za menjanjem istog, kao i kvarovi mnogih drugih auto delova. Ne dozvolite sebi da bilo koji deo automobile smatrate manje bitnim. Da bi vaš automobile bio u optimalnom stanju potrebno je da sve komponente rade usklađeno I ispravno.

Zima je ono doba godine kada se ceo saobraćaj usporava zbog stalnih prepreka na putu, poput neočišćenog snega, poledice i jakih padavina. Neopodono je da budete još obazriviji tokom vožnje nego inače. Leđenje I magljenje stakala, sporo zagrevanje unutrašnjosti I malo nesigurniji putevi dovoljna su smetnja dobroj vožnji. Ne dozvolite da rashladna tečnost ne bude jedna od boljih stvari za vreme ovakvih uslova.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *