DA LI JE VREMENSKI RELEJ ISPRAVAN I KAKO TO DA PROVERIM?

Vremenski relej je elektromagnetni prekidač. U svim uređajima vremenski releji služe, kako bi sprečili da dođe do neke vrste kvarova ili još gore strujnih udara. Releji rade po principu manjih struja i uz pomoć tih manjih struja oni kontrolišu veće. Zarad najboljeg funkcionisanja uređaja releji moraju da budu ispravni. I pre nego što odlučite da vaš uređaj ponesete kod stručnog lica, tu smo da vam razrešimo neke nedoumice i pomognemo da sami proverite da li su vaši vremenski releji ispravni ili ne.
ŠTA ZNAČE OZNAKE NA RELEJIMA?
Ukoliko želimo da se na neki način bavimo proverom vremenski releja treba da znamo šta oznake na njima znače. Svaki osnovni relej ima 5 konektora. Svaka oznaka koju vidite na njima je brojčana. Sada ćemo i objasniti šta tačno svaka brojčana oznaka znači. Ukoliko postoji oznaka 30 ona predstavlja stalni plus. Zatim imamo oznaku 86, ta oznaka označava plus na namotaju, dok 85 minus predstavlja izlaz sa namotaja. Oznaka koja označava izlaz ka potrošaču obeležava se sa 87.
RELEJI SE ISPITUJU NA PLOČI I NA STOLU
Kako biste se u potpunosti uverili u savršenu ispravnost, odnosno neispravnost releja, potrebno je ispitati vremenske releje na dva načina. Prvi način znači da vremenske releje ispitate u okviru ploče, gde se nalaze i drugi releji. Zatim, drugi način znači da ispitate releje na stolu, odvojeno od mehanizma.
PRE ISPITIVANJA RELEJA, ISPITUJE SE SISTEM FUNKCIONISANJA
Logično, prvo moramo da vidimo gde se tačno nalazi kvar i moramo da pratimo čitav proces. Bez istraživanja, ne možete da pretpostavite da se radi o kvaru vremenski releja. Možda je kvar u nekom drugom sistemu. Uzmimo najjednostavniji primer. Imamo automobil, na kojem želimo da proverimo svetla. Mi nećemo odmah rastaviti automobil, nego ćemo krenuti od same komande, dugmeta, koje bi trebalo da uključi svetla. Probajte i kratka i duga. I u slučaju da na primer duga ne mogu da se uključe, već možemo da dođemo do pretpostavke da je glavni problem u vremenskim relejima.
ISPITIVANJE SAMO RELEJA
I onda dolazimo do same suštine, a to je ispitivanje samog releja. Prvo ga treba dobro pogledati i pregledati. Možda će vam sam taj uvid već nešto reći, jer ukoliko je vremenski relej oštećen, onda ste definisali problem. A može se i tekako desiti da relej bude pohaban i oštećen i da zbog toga neće da radi. Sledeći korak jeste da se proveri podnožje releja. To znači da se proveravju brojevi. Jedna od ključnih stavki jeste ispitivanje napona, između broja 85 i broja 86 uz pomoć voltmetra. Ispravno je kada voltmetar pokaže broj 12, odnosno 12 volti. Ako ne pokazuje, ispitivanje se nastavlja. Spajaju se brojevi 30 i 87 na samoj ploči i uključuje se uređaj. Ako nema pomaka, znamo gde je problem. Nakon toga svakako relej treba ispitati i na ploči i ispituje se njegovo celokupno funkcionisanje uređajem koji se naziva ommetar. Ovaj uređaj pokazuje otpornost. A da li je otpornost dobra to morate da proverite u okviru informacionog sistema.
Sve ovo može da bude vrlo zanimljivo osobama, koje se bave ovim stvarima i koje ove stvari zanimaju. Međutim, ukoliko ste daleko od ove nauke savetujemo da posetite nekog ko se time stručno bavi.