Šta se menja 2025. godine u proceduri tehničkog pregleda? Najnovije izmene koje morate znati

Tokom 2025. godine na snagu stupaju značajne izmene u pravilnicima koji regulišu tehnički pregled vozila u Srbiji. Ove promene odnose se na kočioni sistem, emisiju gasova, specifične tehničke zahteve za određene vrste vozila i nove kriterijume za obuku kontrolora.
U pripremi ovog teksta pomogao nam je DON centar, jedan od lidera u oblasti tehničkih pregleda u Beogradu, čiji stručnjaci svakodnevno prate zakonodavne izmene i primenu novih propisa u praksi. Zahvaljujući njihovom iskustvu, u nastavku donosimo jasan pregled svega što vozači treba da znaju pre sledeće registracije.
Stroži kriterijumi za ispravnost kočnica: Ovalnost diskova pod lupom
Od 5. jula 2025. godine stupa na snagu nova faza Pravilnika o tehničkom pregledu vozila, a jedan od ključnih segmenata odnosi se na strožije merenje ovalnosti kočnica. Do sada je ovalnost diskova i neujednačenost sile kočenja beležena, ali nije bila uslov za prošao ili neprošao pregled. Po novim pravilima, razlika u kočenju po osovini mora biti unutar propisanih granica: do 20% za putnička vozila (kategorije M1 i N1), odnosno do 30% za teške kategorije (N2, N3, M2, M3, O3, O4).
Značajna izmena je i metoda merenja: nova procedura podrazumeva korišćenje niže sile pritiska (3 daN za putnička i 6 daN za teška vozila), što je realniji prikaz stanja kočnica. Praktično, to znači da će manji broj ispravnih vozila padati na testu zbog neprilagođene merni sile, što je bio čest problem do sada. Ove promene uvode se sa ciljem povećanja bezbednosti saobraćaja i tačnije dijagnostike potencijalno opasnih vozila.
Uvođenje ovih novih normi će od vlasnika vozila zahtevati veću brigu o održavanju kočnica, kao i moguće dodatne troškove ukoliko je potreban servis pre tehničkog. Posebno se preporučuje preventivna provera kočnica kod mehaničara pre samog pregleda, kako bi se izbegli dodatni odlasci i nepotrebna odbijanja.
Bez katalizatora nema tehničkog pregleda: Nova pravila za emisije izduvnih gasova
Još jedna važna promena koja će stupiti na snagu u julu 2025. odnosi se na kontrolu emisije izduvnih gasova, konkretno na postojanje katalizatora. Po novom pravilniku, sva vozila koja su iz fabrike izašla sa ugrađenim katalizatorom moraće da ga imaju i tokom tehničkog pregleda. Do sada je praksa bila da se gleda samo da li vozilo ispunjava granice emisije, bez obzira na prisustvo samog katalizatora.
Sada će inspektori proveravati fizičko prisustvo katalizatora, a ukoliko je isti uklonjen, vozilo će automatski biti odbijeno na pregledu. Ovo se odnosi i na vozila na gas, ukoliko su originalno imala katalizator. Pokušaji da se prođe bez njega, čak i uz ispravne gasne vrednosti, više nisu mogući.
Ova mera ima za cilj smanjenje ukupnog aerozagađenja i povećanje ekološke efikasnosti drumskog saobraćaja. Vlasnici vozila treba da provere da li je katalizator prisutan i ispravan. Zamena ili ugradnja novog katalizatora nije jeftina, ali je sada obavezna ukoliko želite da registrujete vozilo.
Ukoliko postoji sumnja da je prethodni vlasnik uklonio katalizator, preporučuje se dijagnostika u ovlašćenom servisu. Inspektori će koristiti i vizuelni pregled, kao i sonde za merenje emisija kako bi potvrdili ispravnost sistema.
Pneumatski priključci kao obaveza za teška vozila
Za sve vozače kamiona, autobusa i prikolica koji koriste pneumatski kočni sistem, od jula 2025. uvodi se nova obaveza: sva vozila ove kategorije moraće da imaju instalirane specijalizovane priključke za merenje pritiska u kočnicama. Cilj ove izmene je preciznije testiranje funkcionisanja kočionog sistema, posebno kod prikolica i vozila sa priključenim sistemima.
U praksi, ovo znači da tehnički pregled više neće prihvatiti kamione ili prikolice bez predviđenih mernih konektora. Vozila bez priključaka biće automatski odbijena, Čak i ako su ostali elementi kočionog sistema u dobrom stanju. Ugradnja ovih priključaka je moguća u ovlašćenim servisima i ne zahteva velike intervencije, ali zahteva blagovremeno planiranje.
Za firme koje u svom voznom parku imaju više teških vozila, preporučuje se da unapred planiraju ugradnju ovih komponenti, kako bi izbegli zastoje u procesu registracije. Takođe, vozači i kontrolori treba da budu upoznati s procedurom korišćenja priključaka tokom pregleda, jer će se uzimati u obzir konkretni pritisci u sistemu, a ne samo vizuelni uvid.
Nova pravila dodatno profesionalizuju i unapređuju proces tehničkog pregleda, uz naglasak na bezbednost, posebno kod teških vozila koja predstavljaju veći rizik u saobraćaju.
Izuzeci za oldtajmere i specijalna vozila: Prilagođeni zahtevi za specifične kategorije
Od januara 2025. godine uvedeni su i zvanični izuzeci za vozila koja su registrovana kao „istorijski značajna vozila“ (oldtajmeri). Ova kategorija obuhvata vozila starija od 30 godina, koja su restaurirana i održavana u autentičnom stanju. Za njih više ne važe sva pravila novog pravilnika, što uključuje i obavezu trećeg stop svetla, zatezača pojaseva, pa čak i katalizatora, ukoliko nije originalno bio ugrađen.
Ova izmena olakšava registraciju oldtajmera i podsticaj je za kolekcionare i ljubitelje automobilizma da svoja vozila izlažu i koriste na javnim putevima. Da bi se vozilo kvalifikovalo kao oldtajmer, mora proći posebnu proceduru pregleda i dobiti sertifikat o istorijskom značaju. Procedura se sprovodi u saradnji sa AMSS i odgovarajućim tehničkim centrima.
Pored oldtajmera, olakšice su predviđene i za specijalna vozila korišćena u infrastrukturnim i naučnim projektima, uključujući vozila koja se koriste van puta. Ova vozila mogu imati fleksibilnije tehničke kriterijume i posebne uslove registracije, što je takođe regulisano izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja koje stupaju na snagu od marta 2025.
Reforma u obuci kontrolora: Nova pravila za radnike na tehničkom pregledu
Od aprila 2025. stupa na snagu i novi Pravilnik o kontrolorima tehničkog pregleda, koji donosi značajne promene u obuci, licenciranju i nadzoru nad radom osoblja. Svi kontrolori moraće da imaju validnu licencu, završenu obuku u akreditovanim centrima i redovno pohađanje stručnih seminara. Uveden je i sistem elektronske evidencije licenci i njihovog važenja.
Licenca kontrolora važi 25 meseci, nakon čega je neophodno produženje kroz dodatnu obuku i proveru znanja. Ovo znači da više neće biti moguće da tehnički pregled vrše nestručna lica ili oni koji nisu u toku sa važećim propisima. Svrha ovih izmena je profesionalizacija sektora, smanjenje neregularnosti i povećanje transparentnosti pregleda.
Za vlasnike tehničkih pregleda, ovo znači dodatne troškove i organizaciju kadrova, ali i povećanje kredibiliteta pred korisnicima. Za vozače, nova pravila znače sigurnost da je vozilo ocenio stručno lice po važećim pravilima, bez „prolazaka preko veze“ i subjektivnih procena. Reforma se već sprovodi postepeno, a potpuna primena očekuje se sredinom 2025. godine.
Ukoliko želite da obavite tehnički pregled i registraciju vozila u Beogradu posetite sajt don-registracija.com i zakažite Vaš termin!