Da li je ugradnja ksenon sijalica zabranjena novim Zakonom o bezbednosti saobraćaja?
Česte promene koje se dešavaju u Pravilniku o saobraćaju i uopšte u Zakonu o bezbednosti saobraćaja, pomalo izazivaju i zbunjenost kako kod vozača, tako i kod većine učesnika u saobraćaju. Poreklo te zbunjenosti potiče od promena koje se poslednjih godina dešavaju naglo, predlozi se brzo usvajaju, a zakoni odmah stupaju na snagu, što je svakako uslovljeno potrebom da se saobraćajne nezgode smanje na minimum, a tako da se i statistički podaci o umrlima u nezgodama smanje neznatno.
Nekada su zakoni veoma jasni, tačni i striktni, međutim, kod nekih stvari se još uvek mogu pronaći „rupe“ koje donose zbunjenost kod svih. Jedna o nejasnosti, jedan od skorijih problema koji se javio, jeste pravilo koje se tiče osvetljenja automobila. Potrebu osvetljenja tokom noćne vožnje prepoznali su još odavno oni koji su se njom i bavili, dok je osvetljenja tokom dana nešto što je izum novijih, odnosno skroijih vremena. Međutim, problem sa Zakonom nije u samom osvetljenju, već u izvoru koji to osvetljenje proizvodi. Svi su navikli donekle na halogena svetla za svoja motorna vozila, ali nakon 1991. godine, kada je napravljena prva ksenon sijalica, mnogi su poželeli da je vide u svojim automobilima.
Xenon sijalice su najpre osmišljene kako bi jednom automobilu dale bolji, luksuzniji izgled, što je i uslovilo potrebu da se ugrađuju u vozilima srednje i visoke klase. Ali, kako je došlo do njihove popularnosti, tako je došlo do toga da ih brojni vozači naknadno ugrađuju u svoja kola, pa su ksenon sijalice sve više ugrađivane, a onda su došle do jednog problema, a to je – da li automobil sa ksenon svetlima može da prođe tehnički pregled na putu do registracije ili ne? Odnosno, da li su xenon sijalice priznate Pravilnikom o saobraćaju ili se ipak isključuju?! Naravno, odgovor je negde između, jer postoje situacije kada one ne predstavljaju nikakav problem, ali postoje situacije kada su one veliki problem.
Zakon o ksenon sijalicama
Ono što je jasno jeste činjenica da Zakon o saobraćaju ne isključuje ksenon svetla za auto iz upotrebe, niti je protiv njih u korist halogenih ili drugih svetala. Ono gde se problem javlja jeste u činjenici da li se radi o fabričkim ili nefabričkim xenon sijalicama. Ono po čemu se određuje da li su ksenon sijalice fabrički postavljene ili ne, jesu prskalice za čišćenje xenon svetla, koje postoje ukoliko se radi o fabričkim svetlima. Međutim, ukoliko ksenon sijalica nije fabričkog porekla, onda je za tehnički pregled potrebno postojanje atesta koji ne radi nijedna institucija, što jeste stvar koja je podligla u jednom trenutku i „prašinu“ u javnosti zbog nemogućnosti rešavanja ovog problema.
Poreklo same ksenon sijalice upućuje na to kakvu svetlost baca, ali i na sam kvalitet sijalice, pa se zbog toga fabričke sijalice ni ne smatraju problemom, već uredno prolaze tehnički pregled. Zakon o ksenon sijalicama kaže da ukoliko postoje xenon svetla u vozilu, onda uz njih moraju tu biti i uređaji za čišćenje farova, o čemu smo pisali u prethodnim redovima. Pored toga, motorna vozila M i N kategorije moraju posedovati i uređaj za nivelaciju snopa glavnih svetala, a u slučaju da je vozilo opremljeno oborenim svetlima koja poseduju gasni izvor svetlosti, odnosno ksenon sijalice, onda ovaj uređaj mora biti automatski.
Svim ovim što je napisano, upućuje se na to da je od najvećeg značaja da se svakak osoba, vlasnik motornog vozila sa xenon sijalicama, dobro raspita o njihovom poreklu, o njihovoj ugradnji, jer se čak kod određenih vozila ovakva vrsta naknadne prepravke smatra nedozvoljenom.
Tako da jedino dobra informisanost može da vam pomogne, jer se sama odluka na tehničkom pregledu u određenoj meri ostavlja na slobodnu volju i mišljenje kontrolora. No, to nije jedino što se kod samog svetla ispituje, što je svakako olakšavajuća okolnost. Pored svega ovoga, pažljivo se na tehničkom pregledu ispituju još tri karakteristike farova, a to su: daljina, jačina i usmerenost svetlosti. Kratka svetla potrebno je da osvetljavaju od 40 do 80 metara u daljinu, a duga do 100 metara udaljenosti. Uz to, potrebno je da desni far ima za 1,5 % veću jačinu, jer se nalazi na ivici puta, što je svakako važno zbog sigurnosti učesnika u saobraćaju. Osim toga, farovi, odnosno xenon svetla, ne smeju bita na većoj visini od branika, što je još jedno od pravila koja bi trebalo poštovati ukoliko u svom vozilu imate ugrađene ksenon sijalice.
Prednost ksenon sijalica u odnosu na halogena svetla
Xenon sijalice jesu najpre osmišljene tako da automobile daju luksuzniji, takozvani premium izgled. Međutim, odmah se uvidelo da ovakav izvor svetlosti za farove ima brojne prednosti u odnosu na izvore koji su već bili zastupljeni i, tako reći, tradicionalni. Halogena svetla su uvek jako zastupljena i može se reći da se većinski nekada za njih odlučuju, što je često uslovljeno njihovom cenom, međutim, ukoliko svedete računa za neki duži period, onda se računica svodi tako da govori o finsnijskoj prednosti ksenon sijalica za kola. Ksenon sijalice imaju dosta duži vek trajanja, pa je njihov rad u nekim predviđenim okolnostima moguć 20 000 radnih sati, što je ogroma razlika u odnosu na halogene sijalice za auto.
Pored toga, razlika među njima se uviđa u proizvodnji lumena, jer ksenon sijalice proizovde oko 3000 lumena, a halogena svetla pola od toga, oko 1400 lumena, što je prilično velika i znatna razlika. Ovo jesu jako važne prednosti koje govore u korist xenon sijalica, ali to nisu jedine, niti je to najvažnija prednost, jer najvažnija jeste sama efikasnost. Naime, ksenon sijalice troše manju količinu struje od halogenih svetala i drugih, tradicionalnih izvora svetlosti, ali razlika vidna se ogleda u činjenici da ksenon svetla proizovde svetlost veće jačine od svih ostalih izvora svetlosti, što utiče u stvari uz sve na odluku da se vlasnici automobila odlučuju za njihovu ugradnju.
Ksenon sijalice zahtevaju više truda i posvećenosti pri ugradnji, ukoliko ih automobil fabrički nema, budući da je potrebno istražiti i proveriti dosta stvari kako bi se na kraju njihova ugradnja poklopila sa onim što Zakon o saobraćaju predviđa i nalaže. Ali, ukoliko imate priliku i mogućnost da ih ugradite, onda ćete uvideti da su ksenon sijalice nešto što je potrebno kako vašem automobilu, tako i vama kao vozaču.