10 saveta za održavanje ispravnosti i bezbednosti automobila
Ako želite da vam automobil duže traje, morate ga redovno održavati. Pravilno održavanje automobila produžava njegov životni vek, čini ga bezbednijim i udobnijim za vožnju. Kako biste mogli da uživate u najboljim performansama svog automobila, uvek poštujte raspored održavanja i nikada ne odlažite potrebno servisiranje.
Preventivno održavanje će vam uštedeti novac za skupe popravke koje su neminovne ako se prema svom četvorotočkaću ponašate neodgovorno. Za održavanje automobila potrebno je vršiti redovnu proveru svih važnih segmenata, redovno servisiranje i akcije poput zamene ulja i filtera, provere pritiska u pneumaticima, pranja i čišćenja automobila i sl. Najpouzdaniji vodič za pravilno održavanje automobila je korisnički priručnik proizvođača koji vlasnici dobijaju kada kupe novo vozilo.
Bilo da automobil koristite u privatne svrhe, da ste taksista, ili možda pravno lice koje profesionalno izdaje automobile klijentima, redovno održavanje i servisiranje vaših vozila je ključno za njihovu ispravnost. Osim toga, samo potpuno ispravan auto garantuje maksimalnu bezbednost u vožnji.
Evo šta sve možete uraditi da bi se vaš auto ređe kvario i da bi bio maksimalno bezbedan.
#1 Menjajte redovno filter za vazduh
Mnogi problemi u vašem automobilu mogu nastati zbog istrošenog filtera za vazduh. Zato filtere vazduha treba menjati na svakih godinu dana ili na 15.000 pređenih kilometara. Ako ne zamenite filter na vreme, udisaćete nezdrav vazduh u automobilu, a može doći i do kvara klima uređaja. Filter vazduha se kod mnogih automobila vrlo jednostavno menja (zasivno od njegove pristupačnosti), pa to možete uraditi i sami.
#2 Redovno proveravajte ulje i pritisak u pneumaticima
Ovo je nešto što nikako ne smete odlagati, jer su u pitanju ključne komponente za pravilan rad motora automobila i bezbednu vožnju.
Ulje proveravate tako što nakon vožnje sačekate da se motor ohladi, izvučete šipku za merenje ulja, obrišete je krpom , i vratite je. Kada je ponovo budete izvukli, ocrtaće vam se nivo ulja. Na svakih godinu dana promenite ulje i filter ulja. Takođe, proveravajte nivo tečnosti servoupravljača, kao i sva creva kroz koja prolazi tečnost, jer ako bilo koje od njih pukne, mogu nastati veliki problemi.
Na svakih 14 dana proveravajte pristisak u pneumaticima. Proveru pritiska obavezno uradite i uvek kada osetite da auto „vuče“ na jednu stranu. Pritisak u pneumaticima je važan da biste imali maksimalno preciznu kontrolu nad vozilom, a takođe i da se gume ne bi previše trošile.
#3 Promenite svećice
Redovna zamena svećica se obavlja na svake dve godine ili na 20-30.000 pređenih kilometara, zavisno od kvaliteta svećica i modela automobila. Međutim, ako imate problema sa povećanom potrošnjom goriva, neravnomernim radom motora, slabim ubrzanjem vozila ili otežanim paljenjem, vrlo je moguće da je potrebno zameniti svećice, bez obzira na kilometražu koju ste prešli od prethodne zamene.
Potpuno istrošene svećice mogu uzrokovati oštećenje katalizatora!
#4 Provera kočionog sistema automobila
Efikasan kočioni sistem produžava vek vašeg automobila i ključan je za bezbednu vožnju u njemu. Potrebno je redovno proveravati i menjati kočionu tečnost, paknove i pločice, kao i diskove i doboše.
Provera i zamena kočione tečnosti je jednostavna i brza, a ne predstavlja ni preterani novčani izdatak. Kočionu tečnost možete proveriti na vrlo jednostavan način. Njena boja ukazuje na to da li kočioni sistem radi ispravno. Ako je boja tečnosti tamna, to je signal da je potrebno zameniti je. Inače, redovna zamena vrši se na svake dve godine, a pri izboru odgovarajuće kočione tečnosti pridržavajte se saveta proizvođača iz korisničkog uputstva za vaš model automobila.
Pločice i paknovi su delovi kočionog sistema koji su najviše izloženi habanju, i potrebno je redovno ih servisirati. Kilometraža nakon koje treba izvršiti zamenu pločica i paknova zavisi od kvaliteta samih delova, kao i od toga kakav stil vožnje imate. Naglo kočenje povećava trenje između kočionih površina, čime se one ubrzano troše pa je potrebna je njihova češća zamena. Zamena paknova i pločica preporučuje se nakon 60.000 pređenih kilometara.
Diskovi i doboši se 3 do 4 puta sporije habaju od pločica i paknova, ali je takođe neophodna njihova redovna provera i zamena po potrebi. Na njihovu istrošenost mogu ukazati neki od sledećih znakova: škripa i grebanje pri kočenju, vibracije volana kod zaustavljanja vozila, teže zaustavljanje vozila pri kočenju (duži zaustavni put), u slučaju da auto vuče (zanosi) u jednu stranu pri zaustavljanju, ako kod naglog kočenja osetite jak miris.
Redovnu kontrolu kočionog sistema treba vršiti na svakih 30.000 kilometara.
#5 Rotirajte gume i redovno balansirajte točkove
Da bi ste sprečili habanje guma i produžili njihov vek trajanja, savetuje se povremena zamena (rotacija) prednjih i zadnjih pneumatika. Naime, ne trpe sve gume na automobilu isti pritisak i ne troše se podjednako. Zato možete upotrebiti trik – periodično (najbolje na svakih 6 meseci) napravite rotaciju prednjih i zadnjih guma i prilikom zamene obavezno uradite balansiranje točkova.
Ukoliko nisu izbalansirani, točkovi će početi da lupaju i da prave neprijatne vibracije, dolazi do oštećenja vešanja, ležajeva, amortizera, spona, prigušujućih blokova, sistema upravljanja. U tom slučaju nephodna će biti zamena svih oštećenih delova, što može da bude značajan novčani izdatak. Osim toga, vibracije ometaju vozača tokom vožnje, javlja se nesigurnost i otežano upravljanje vozilom, što ugrožava bezbednost u vožnji.
Redovnom rotacijom i balansiranjem, obezbedićete ravnomerno trošenje pneumatika, smanjuju se oštećenja koja nastaju u slučaju disbalansa, potrošnja goriva je manja, a bezbednost putnika u vozilu veća.
#6 Redovna reglaža trapa
Kao i balansiranje, važno je redovno raditi i reglažu, odnosno centriranje trapa. Reglaža je postupak podešavanja točkova, tj. njihovih uglova, tako da svi točkovi budu u međusobno paralelnom položaju, i da normalno prianjanju na podlogu. To vozaču omogućava lakše držanje pravca, a gume se ravnomerno habaju, čime se produžava njihovo trajanje.
Reglaža trapa se vrši u sledećim slučajevima:
- Posle zamene delova oslanjajućeg sistema vozila,
- Nakon postavljanja novih pneumatika,
- U slučajevima mehaničkih oštećenja trapa, kao što su udarci u točak ili njegovo upadanje u rupu,
- Ako osećate da auto tokom vožnje „vuče – zanosi“ u jednu stranu,
- Ukoliko primetite da se gume neravnomerno troše,
Preporučuje se redovno centriranje trapa nakon 10.000 pređenih kilometara ili na 12 meseci.
#7 Kontrolišite rad sistema za hlađenje
Creva hladnjaka kroz koja prolazi rashladna tečnost motora su sklona oštećenju jer prenose tečnost pod visokim pritiskom, i može doći do njihovog cepanja (pucanja) ukoliko je pritisak previsok. Takođe, isti problem je i kod creva za grejanje koja prenose vrelu rashladnu tečnost u putnički prostor.
Zbog toga je potrebno vršiti redovnu kontrolu čitavog sistema hlađenja u automobilu. Proveravati creva, količinu i temperaturu rashladne tečnosti u sistemu. U slučaju bilo kakvog oštećenja, nepohodno je odmah uraditi zamenu, jer u suprotnom rizikujete teža oštećenja za čiju sanaciju ćete morati duboko da zavučete ruku u džep.
#8 Proveravajte snagu akumulatora
Gotovo svaki iskusniji vozač je barem jednom u životu imao situaciju da ga izda akumulator i to onda kada mu je automobil najpotrebniji. Mnogim vozačima se dešavalo da ostanu na putu usred neke nedođije sa automobilom koji neće da upali. Priznaćete, ni malo prijatna okolnost, zar ne?
Da bi ste izbegli takve situacije, nikada ne zanemarujte bilo kakav znak koji bi mogao da ukaže na slab akumulator. Redovno proveravajte snagu, a obavezno u gepeku nosite kablove za premošćavanje električnog napajanja. Ako ne zatrebaju vama, možda će zatrebati nekom drugom vozaču koga sretnete pored puta sa ugašenim autom.
#9 Redovno čistite šoferšajbnu i menjajte metlice bisača
Prljavo vetrobransko staklo je opasno po bezbednost putnika i čest je uzrok saobraćajnih nezgoda. Veoma je važno da dok sedi za volanom, vozač ima kristalno čist pogled ispred sebe, ali i u retrovizorima i ogledalima. Redovnim čišćenjem vetrogranskih stakala ne samo da obezbeđujete bolju vidljivost, već istovremeno i štitite stakla od ogrebotina do kojih može doći zbog nakupljene prljavštine i sitnih kamenčića na staklu.
Metlice brisača menjajte dva puta godišnje – u jesen i u proleće. Brisači koji su dotrajali ne čiste dobro vetrobransko staklo, a takođe izazivaju ogrebotine na njemu i ometaju pogled vozača.
#10 Promenite stil vožnje
Način na koji vozite odražava se na stanje vašeg automobila. Ako vozite nepažljivo, vaš automobil će se češće kvariti. Pametnom vožnjom bićete bezbedniji i izbeći ćete čestu zamenu delova, a takođe ćete uštedeti i na gorivu.
Naglo kočenje je jedna od najlošijih navika u vožnji, koja povećava verovatnoću oštećenja delova na automobilu. Trudite se da uvek vozite malo ispod ograničenja brzine i izbegavajte iznenadna zaustavljanja.
I za kraj savet da radi vaše bezbednosti, ali i bezbednosti drugih učesnika u saobraćaju, nemojte koristiti mobilni telefon tokom vožnje, ili bilo šta drugo što bi moglo da remeti vašu koncentraciju i skreće vam pogled sa puta kojim vozite.