Obrazovanje u vreme pandemije – dobre i loše strane

Godina 2020. ostaće upamćena kao godina koja je promenila život ljudi. Pojavio se novi virus i izazvao zabrinutost i strah među ljudima. Od tada pa do danas nismo još uvek saznali sve o virusu.Jedino što je sigurno je to da se život promenio i da su svakodnevica postale neke do skora nezamislive stvari. Novo vreme otvara stara pitanja. Uvek aktuelna tema, o kojoj se i ranije vodila debata, jeste obrazovanje.
Da li je obrazovni sistem u Srbiji na adekvatnom nivou, koji zahteva svet? Da li treba unaprediti obrazovni sistem? Da li je pristup deci u školama baš onakav kakav bi trebalo da bude? Našli smo se u situaciji da dobijemo odgovore na postavljena pitanja.
Vanredna situacija uvedena u Srbiji uslovila je vanredne mere u svim sferama društva. Obrazovne ustanove u Srbiji su zatvorene, ali obrazovanje ne sme da trpi i nastava je morala da bude održana. Uspostavljen je nov sistem obrazovanja, do tada nepoznat – online nastava.
Digitalizovana nastava
Klasično obrazovanje u Srbiji podrazumevalo je nastavu u školama i najvećim delom rad u školi. Studentima i učenicima ostavljeno je slobodno vreme da usavršavaju svoje znanje kod kuće, ukoliko oni to žele. Donekle, takav sistem obrazovanja možemo posmatrati kao zastareo.
Nedostatak timskog rada je možda i najbolji opis tog sistema, jer poslodavci od svojih zaposlenih danas zahtevaju rad u grupi. Dakle, na vreme je potrebno steći neka osnovna životna znanja, koja se ne uče u školi. U školi nas još uvek ne uče koliko je važno raditi sam, raditi na sebi, sticati nova znanja van škole.
Situacija u kojoj smo se našli, stvorila je mogućnost za nešto sasvim novo, mogućnost za digitalizovanje nastave. Nastava je iz školskih klupa prebačena na računare i pametne telefone. I prvi put imamo situaciju da tehnologija mladima služi u svrhu učenja i obrazovanja. Napredni tehnološki uređaji, koje roditelji kupuju deci, konačno nalaze svoju pravu funkciju.
Ljudi su do sada koristili društvene mreže (Facebook, Instagram, TikTok, Youtube) i aplikacije za online komunikaciju (Viber) u svrhu zabave, a danas je to malo izmenjeno. Nastava je postala online i napravljene su Viber grupe, koje su izazvale pravi haos, možda čak i veći kod roditelja, nego među decom. Kako će sada moje dete učiti i kako će da dobije 5? Do sada je samo bila važna ocena, a sada se prvi put susrećemo sa situacijom da obrazovanje može biti ozbiljno ugroženo.
Pored učitelja i nastavnika, i roditelji treba da se uključe u obrazovanje dece i da rade sa njima. Odjednom, u svakodnevne obaveze roditelji moraju da uključe i učenje sa svojom decom i to predstavlja veliki napor.
Je li problem naučiti?
Veliki problem, i deci i roditeljima, predstavlja učenje. Na neki način, do sada je to bio zadatak samo prosvetnih radnika. Sada, kada su deca konstantno kod kuće, obaveza je i roditelja da nadgledaju njihov rad. Gramatika, pravopis, zadaci iz matematike, priroda i društvo, ali i predmeti starijih godina (geografija, hemija, biologija) sada postaju dodatno teži, jer na neki način potrebno je da se sami posvete gradivu.
Tu su i pismeni sastavi, teme iz gradiva, analize. Sada na različitim sajtovima učenici mogu pronaći primere, radove svojih vršnjaka i na taj način polako graditi i svoj sopsveni stil pisanja.
Dobra stvar kod učenja kod kuće je u tome što nema gubljenja vremena u prevozu do škole. Svoje vreme učenici i studenti prilagodili su svojim obavezama i ostaje im samo da se posvete učenju, i usavršavanju svog znanja. Dakle, rad na sebi. Od njih zavisi koliko će uspeti da napreduju pri učenju određenog predmeta. Kontakt sa profesorima sada se obavlja preko poruka ili putem video poziva.
Rad u grupi studentima i učenicima može mnogo pomoći da olakšaju sebi put ka znanju. Neko od drugara možda bolje razume određeno gradivo, pa ga mogu kontaktirati kako bi im objasnio. Razgovor se obavlja preko društvenih mreža, tako da već vidimo napredak u upotrebi tehnologija.
Kako bismo sumirali situaciju, potrebno je da sagledamo problem iz više uglova. Dobili smo vreme, tokom kog možemo da se posvetimo usavršavanju svojih veština. Kao društvo, nalazimo se pred testom gde dokazujemo da li možemo da budemo bar malo samouki. Nova situacija, u kojoj smo se našli, omogućila nam je da upoznamo sebe i da prepoznamo koliko smo sposobni za neke stvari.