Od krize do uspeha: kratak vodič za oživljavanje posrnule firme
Suočavanje sa krizom u poslovanju može izgledati kao rupa bez dna. Međutim, istinski lideri u tome vide priliku za novi početak. Kada se firma nađe u situaciji poslovne krize, ključno je imati viziju, strategiju i odlučnost kako bi se iz te situacije izvukao maksimum.
U ovom vodiču proći ćemo kroz ključne korake i strategije koje će vam pomoći da prevaziđete izazove, obnovite vaše poslovanje i ponovo ga usmerite ka putu uspeha. Evo nekoliko ključnih faktora u prosecu oživljavanja koji nije lak i brz, ali može doneti rezultate ukoliko budete uporni i mudri.
Analizirajte trenutnu situaciju i odredite pravac u kojem ćete krenuti
Prvi korak ka oporavku posrnule firme i ponovnom poslovnom uspehu je detaljna analiza trenutne situacije. Potrebno je razumeti uzroke krize i identifikovati ključne probleme kako bi se krenulo napred. Finansijski izveštaj je svakako jako važan jer će vam odgovoriti na više pitanja. Koliko novca imate na raspolaganju za nastavak biznisa i da li ga uopšte imate? Kolika su vaša potraživanja ali i dospele obaveze? Da li je potrebno da tražite drugi izvor finansiranja poput kredita banaka?
Međutim, isto tako važno je da identifikujete interne probleme u poslovanju. Razmotrite koji procesi u preduzeću predstavljaju usko grlo i kočnicu napretku firme. U zavisnosti od odgovora i stanja preduzeća, možda ćete morati da se podvrgne manjim ili većim promenama.
Na kraju, ukoliko su rezultati zaista loši možete angažovati i stručnjake iz oblasti ekonomije i menadžmenta koji će uraditi svoju reviziju i predložiti vam određene mere. Ako rezultati koje i oni dobiju budu zaista loši, mogu vam predložiti prodaju ili otkup firme kao jedno od rešenja. Postoji puno agencija koje rade preuzimanje firmi i imaju dobre ponude, pa pre nego što se odlučite na ovaj korak istražite dobro i pronađite opciju koje vam najviše odgovaraju.
Uradite istraživanje tržišta
Jedna od većih grešaka je da firme ne istražuju tržište. Pre nego što ponovo krenete sa proizvodnjom ili prodajom usluga (ili njihovim povećanjem) istražite kakve su mogućnosti za napredovanje. Razmotrite koliko je tržište veliko i da li postoji realna potreba za onim što vi nudite. Istražite gde se trenutno nalazite u odnosu na konkurenciju. Koje su njihove prednosti ali i mane koje možete iskoristiti.
Analiza tržišta će vam pomoći da se lakše odlučite u kom pravcu treba da ide vaše razvijanje. Uložite maksimalan napor u istraživanje kako biste svaki detalj i sitnicu imali u ukupnoj računici i kako biste smanjili rizik od neuspeha.
Postavljanje jasnih ciljeva
Nakon što se identifikuju problemi, sledeći korak je postavljanje jasnih i merljivih ciljeva za oporavak pereduzeća. Kvalitetni lideri i mendžeri postavljaju ciljeve koji su realni ali i ambiciozni, koji su ostvarljivi i koji predstavljaju gornju granicu mogućnosti zaposlenih i preduzeća u tom trenutku.
Umesto opštih ciljeva poput “poboljšati profit”, budite konkretni. Na primer, “uvećati profit za 20% u narednih 12 meseci”. Postavite ciljeve tako da budu izazovni, ne baš lako dostižni ali opet realni. Uvek odredite vremenski rok za dostizanje svakog od postavljenih ciljeva. Ukoliko odredite nerealne ciljeve možete demoralisati i sebe i zaposlene.
Na kraju, obavezno definišite i metode za merenje uspeha. Ciljevi koje ste postavili treba da budu merljivi kako bi mogao da se prati napredak.
Reorganizujte interne procese
Poslovni procesi su jedan od ključnih faktora kada je firma u krizi. Reorganizacija internih procesa može pomoći u povećanju efikasnosti, smanjenju troškova i poboljšanju kvaliteta proizvoda ili usluga. Automatizacija procesa i implementacija novih tehnologija su samo neke od strategija koje možete iskoristiti.
Ponekad je dovoljna i reorganizacija timova u preduzeću kako bi se krenulo napred. Sa druge strane, kada su u pitanju veće kompanije, reorganizacija može biti kompleksan proces. Međutim, uloženi resursi, ako ih pravilno iskoristite, mogu u velikoj meri pomoći da se vratite na stare staze.
Fokusirajte se na marketing i brending
U vremenima krize, važno je ulagati u marketing i brendiranje kako bi se održala vidljivost na tržištu i privukli novi klijenti. To može uključivati strategije digitalnog marketinga, poput optimizacije poslovnog veb sajta za pretraživače (SEO), društvenih medija i kampanja e-poštom, kao i tradicionalne marketinške taktike, poput štampanih reklamnih materijala i PR aktivnosti.
Brend je ogromna nematerijalna vrednost svake firme i ono što vas razlikuje od konkurencije. Ukoliko ste u prošlosti izgradili sopstveni brend probajte da ga reaktivirate novim kampanjama, sloganima i promocijama. Sigurno je da ga nisu svi ljudi zaboravili i da je u prošlosti za mnoge od njih bio sinonim za kvalitet.
Oživljavanje posrnule firme može biti dug i zahtevan proces, ali uz odgovarajuću strategiju i predanost, moguće je postići uspeh čak i nakon najtežih vremena. Sprovođenjem navedenih koraka i primenom odgovarajućih strategija, možete transformisati svoju firmu i ponovno je postaviti na put uspeha.